Història de la indumentària femenina

No era la primera vegada que visitava el Museu valencià de la Festa d’Algemesí, molt recomanable tant pel continent com pel contingut, però reconec que, en esta ocasió, ho he disfrutat com mai amb la dinàmica exposició sobre la història de la moda femenina. Una demostració de que la il.lusió i la professionalitat poden suplir altres carències.

espai-de-indumentaria-moda-vestidos-historia

Al voltant de 70 peces basades en antics dissenys de la Casa Insa, als quals se’ls ha donat una segona vida. Un recorregut per la història de la moda des del món clàssic fins la dècada dels 80 del passat segle XX. Es tracta de vestits originals restaurats o reconstruïts a partir de les mateixes teles que acompanyaven la col.lecció. Cal destacar el treball de 7 modistes del poble que, gràcies a un taller d’ocupació organitzat per l’Ajuntament, han fet possible la rehabilitació o reconstrucció dels figurins.

 

Reconstrucció de models d'Egipte, l'antiga Grècia i Roma seguint el patrons classics. Les tel.les de lli s'han tintat a mà amb tints vegetals seguin els processos de l'època. Els colors respecten la policromia que, segons els estudis, tenien els originals vestits del patricis romans.

Reconstrucció de models d’Egipte, l’antiga Grècia i Roma seguint el patrons classics. Les teles de lli s’han tintat a mà amb tints vegetals seguint els processos de l’època. Els colors respecten la policromia que, segons els estudis, tenien els originals vestits del patricis romans.

 

Detall de la reconstrucció d'un Bliaut propi de finals del segle XI

Detall de la reconstrucció d’un Bliaut propi de finals del segle XI

 

 

Les reconstruccions, moltes voltes, han tingut com inspiració quadres de l'època, descripcions literàries i pel.lícules.espai-de-indumentaria-moda-historia

Les reconstruccions, moltes voltes, han tingut com inspiració quadres de l’època, descripcions literàries i pel.lícules.

Al mig de la imatge un vestit e l'Horta de València tal qual es conservava en Casa Insa. Només li falta el mocador del pit que no s'ha conservat.

Al centre de la imatge un vestit de l’Horta de València tal qual es conservava en Casa Insa. Només li falta el mocador del pit que no s’ha conservat.

Ben be el podia haver lluit la infanta Margarida per a posar en un quadre de Velazquez. Els vestits al barroc porten este tipus de cancan anomenat "guardainfantes". Diuen que protegien els embaraços.

Ben bé el podia haver lluït la infanta Margarida en un quadre de Velázquez. Els vestits al barroc porten este tipus de cancan anomenat “guardainfantes”. Diuen que protegien els embaraços.

 

 

 

En l'època victoriana naix l'alta costura de la màde Charles Frederick Worth, el primer en signar les seues creacions i en crear una col.lecció per temporada.

En l’època victoriana naix l’alta costura de la mà de Charles Frederick Worth, el primer en signar les seues creacions i en crear una col.lecció per temporada.

Al segle XX, les faldes pugen i baixen molt influÏdes per la situació econòmica i tot evoluciona molt ràpidament.

Al segle XX, les faldes pugen i baixen molt influïdes per la situació econòmica i tot evoluciona molt ràpidament.

 

 

 

El sètim art es converteix en una referència per a la moda. Com esta recreació de l'cònic vestit de Rita Hayword en XXX

El sèptim art es converteix en una referència per a la moda. Com esta recreació de l’icònic vestit de Rita Hayworth en “Gilda”.

 

 

 

 

 

 

 

"Belle epoque evening dress". Vestit original de Casa Insa, a penes s'ha restaurat.  Raió de viscosa i guipur.

“Belle epoque evening dress”. Vestit original de Casa Insa, a penes s’ha restaurat. Raió de viscosa.

...Fins a la reconstrucció del mític corsé de Madonna, dissenyat per Jean Paul Gaultier.

…Fins a la reconstrucció del mític corsé de Madonna, dissenyat per Jean Paul Gaultier.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Però al meu parer, la sorpresa més agradable de la mostra ha sigut conéixer el seu comissari, Guillem Alventosa Talamantes. Este jove estudiant de història de l’art i apassionat de l’indumentarisme. Ell, amb el suport del Museu de la Festa i l’ajuntament d’Algemesí, ha sigut l’ànima d’esta exposició amb només 21 anys.

Casa Insa

No volia acomiadar este post sense fer un record a la Casa Insa. Com molts recordaran era una antiga roperia al centre històric de València que durant més de 200 anys ha abastit de vestits les principals festivitats de València i altres poblacions i fins i tot vestit les produccions cinematogràfiques de Cifesa o importants representacions teatrals.

L’any 2009 la seua propietària, Carmen Ferrés, va legar el valuossíssim i nombrossíssim fons de la botiga al Museu valencià d’Etnologia. Però era tant el volum de les peces (en ocasions fins a 10 iguals) que es va contemplar cedir part de les peces, una part minoritària, a altres museus.

 La connexió Algemesí

I d’esta manera arriba una xicoteta part dels fons de Casa Insa al Museu de la Festa d’Algemesí.

Curiosament, la emblemàtica botiga ha estat lligada des de la seua fundació a la història d’Algemesí. Fins fa unes dècades, els vestits del bastonets, misteris i martiris de la Processó de la Mare de Déu de la Salut  es llogaven a Casa Insa. Una manera de tancar un cercle, ara si,  perfecte.

Gràcies al Museu Valencià de la Festa d’Algemesí, al seu director Julio Blasco Nàcher i a Guillem Alventosa per la seua col.laboració en este post i la cessió de fotografies.

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s